Furkapas en Rhonegletsjer

Een paar daagjes Zwitserland

Alleen bewolking op onze reisdag

Voor iedereen die het nog niet gezien, gelezen of gehoord heeft. We zijn weer onderweg, nu voor het 2de deel van onze reis. Omdat we inmiddels gevaccineerd zijn is het een stuk makkelijk dan in deel 1 om wat langzamer te reizen richting ons 1ste land van bestemming, Slovenië. We hebben besloten via Duitsland, Zwitserland en Italië naar Slovenië te reizen en hebben onszelf hier zo’n 2 weken de tijd voor gegeven. Na 2 overnachtingsplekjes in Duitsland zijn we in Zwitserland aangekomen. We wilden erg graag een paar overnachtingen in Zwitserland doen. Helaas was het best koud en nat waardoor we er toch voor gekozen hebben om snel door te rijden. Wel hebben we de snelweg overal vermeden en wilden we graag een bergpas over, de Furkapas. We hebben bewust voor deze pas gekozen omdat hier ook een goed bereikbare gletsjer ligt, de Rhonegletsjer.

Helaas, alle bergpassen zijn gesloten

Eenmaal aangekomen in de buurt van het plaatsje Wassen, de “start” van o.a. de Furkapas bleek dat de pas gesloten was. Vanaf deze plek “starten” een stuk of 7 bergpassen, deze bleken allemaal gesloten te zijn. De reden is ons onbekend maar we verwachten dat het er flink gesneeuwd heeft. Anna had al gezien dat de kans op sneeuw vrij groot was. Doordat alle passen gesloten waren er eigenlijk 2 opties over voor ons. 1) De Gotthardtunnel nemen, 2) Overnachten in de buurt en het de volgende dag nogmaals proberen. Omdat we erg graag over de pas wilden rijden hebben we besloten te overnachten in de omgeving. Voor de Gotthardtunnel stond inmiddels ook ruim 3 uur file, dit leek ons dan ook niet echt een goed idee.

Wohnmobilstellplatz an der Reuss

Gelukkig had we een paar kilometer eerder een bordje gezien waarmee een camperplek aangegeven werd. We besloten terug te rijden en te kijken of er nog plek was. De camperplek bleek in het plaatsje Gurtnellen te liggen en was genaamd Wohnmobilstellplatz an der Reuss. Vanaf de weg hadden we de indruk dat het een wat verwaarloosde plek zou zijn, maar niets was minder waar. Wat een leuke plek om te overnachten. De camperplek was pas 1,5 jaar oud en opgericht omdat de eigenaar van het terrein geen bezigheden en inkomsten meer had door de geldende corona beperkingen. De camperplekken liggen allemaal aan de rivier en bijna alle voorzieningen zijn aanwezig, het enige dat ontbrak was een douche. Alles was netjes aangelegd en het geheel zag er uitnodigend uit. Er waren zo’n 10 camperplekken. Bijkomend bedroegen de kosten voor een overnachting slechts €15, op zich ook een meevaller.

Wandeling Gurtnellen

Omdat het volgens onze apps nog zeker een uur droog zou blijven hebben we besloten meteen maar een stukje langs de rivier te gaan wandelen. Er waren voldoende bruggen om naar de overkant en weer terug te komen. In de omgeving lopen diverse wandelpaden die, voor zover wij hebben gezien, allemaal goed aangegeven staan. De rivier en de natuur zijn ook hier erg mooi. Ondanks het sombere weer hebben we toch een leuke (droge) wandeling van zo’n 1,5 uur gemaakt.

De Furkapas door

Na een lekkere nacht en een ontbijt met verse broodjes (er zat een winkeltje op zo’n 500 meter van de camperplek) besloten we om vroeg in de ochtend te vertrekken richting de Furkapas. Natuurlijk in de hoop dat deze nu wel open zou zijn. En we hadden geluk, alle bergpassen waren weer open. Yippie! We wilden erg graag door deze pas voor de Rhonegletsjer maar ook omdat we er positieve verhalen over hadden gelezen en gehoord.

Hoe doet trip het op de Furkapas?

We vonden het wel een beetje spannend, vooral omdat het ook voor onze camper Trip weer een nieuwe test was. De bergpas is op het hoogste punt een kleine 2450 meter hoog en de stijgingspercentages zijn soms behoorlijk. Ondanks dat we al veel in de bergen hebben gereden zijn we nog niet eerder in 1 ruk naar zo’n hoogte gereden. We waren dan ook benieuwd hoe dit zou gaan. Gelukkig hebben we geen enkel probleem ondervonden bij zowel de beklimming als de afdaling. Trip heeft het top gedaan. Op zich is zowel de beklimming als de afdaling ook goed te doen. De wegen zijn goed onderhouden en op de meeste plekken breed genoeg om een tegenligger te laten passeren. Op diverse plekken zijn er parkeermogelijkheden zodat je onderweg van het uitzicht kan genieten.

Het uitzicht

We hebben erg veel geluk gehad met het weer op de dag dat we over de pas reden. Er was regelmatig bewolking maar op diverse plekken was er ook zon en blauwe lucht te zien. En de lucht was erg helder, waardoor we erg ver konden kijken. Juist door deze combinatie waren de uitzichten vaak fenomenaal, wat kan de natuur toch mooi en indrukwekkend zijn. We hebben echt genoten van onze rit over de Furkapas.

De Rhonegletsjer

Één van onze redenen om door de Furkapas te rijden was de Rhonegletsjer. Wanneer je door de pas rijdt kom je langs deze gletsjer. Er zit een parkeerplaats, hotel, restaurant en winkeltje bij de gletsjer. Wanneer je de gletsjer van dichtbij wil bekijken moet je een toegangskaartje (€9 p.p.) bij het winkeltje kopen, je krijgt dan tevens toegang tot de ijsgrot die in de gletsjer gemaakt is. Wij hebben ervoor gekozen dit kaartje te kopen, met name omdat Anna nog nooit een gletsjer had gezien of in een ijsgrot was geweest. Voor het uitzicht op het meer en de gletsjer was het het zeker de moeite waard, de ijsgrot was klein en leek zijn beste tijd een beetje te hebben gehad. Toch is het wel een bijzondere gewaarwording om in een gletsjer te lopen.

Verder door de Simplonpas

Omdat we vanuit Zwitserland naar Italië wilden moesten we toch nog een stukje verder de bergen door. Uiteindelijk leidde de TomTom ons door de Simplonpas. Ook een pas die zeker de moeite waard is om te nemen als je in de omgeving bent. Ook vanuit hier is er een gletsjer te bezoeken, al ligt deze wat verder van de weg af. Uiteindelijk, na een lange dag rijden, kijken en wandelen kwamen we, moe maar voldaan ,om 17:30 in Italië aan.

Wat vonden we van Zwitserland

Als het weer en de voorspellingen niet zo slecht waren geweest waren we zeker een paar dagen langer in Zwitserland gebleven. We hebben echt genoten van de ruige natuur met z’n prachtige meren, rivieren, watervallen en vergezichten. Zwitserland staat hoog op ons lijstje voor een langer verblijf ergens in de toekomst.

Wil je meer van onze reis lezen of zien? Dat kan o.a. via YouTube, Polarsteps of Instagram.

Nog een paar foto’s

1 gedachte over “Furkapas en Rhonegletsjer”

1. Wat een mooi reisverhaal van jullie en over Zwitserland. Hoe jullie reizen, wat jullie zien, doen en ondernemen; heel, heel leuk te volgen. Ga zo door, heel veel plezier en geluk.op jullie reis, ik blijf jullie volgen!!!
    Lieve groet van ons uit Deventer XXX

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *