trip, onze camper
Keuzes
Zoals jullie hebben kunnen lezen was het niet onze bedoeling om met een camper op pad te gaan. Door de corona pandemie werden we echter “gedwongen” naar andere opties te kijken om toch vrij te kunnen reizen. Met de camper op pad was volgens ons één van de opties.
Omdat zowel Anna als ikzelf erg houden van kamperen en dan het liefst lekker basic, graag buiten zijn, enz, dachten we dat een camper goed bij ons zou kunnen passen. Tevens geeft een camper ons de mogelijkheid om ons waar nodig afzijdig te houden van andere mensen. Best handig tijdens de corona pandemie.
Het was beslist, een camper moest het worden.
Maar dan, welke camper past eigenijk bij ons
De keuze om met een camper te gaan reizen was dan wel gemaakt. Campers zijn er echter in alle soorten, maten en prijsklassen. Door de keuze voor een camper zijn er ineens allerlei nieuwe mogelijkheden en vragen. Wat te kiezen?
- Welk type camper: bus, alkoof, integraal of half-integraal
- Waar willen we naartoe
- Vrij staan of op de camping
- Hoe groot moet de camper zijn
- Zwaarder model, C1 rijbewijs halen
- Huren of kopen
- Wat mag het kosten
- Hoe oud mag de camper zijn, en hoeveel kilometers op de teller
- Welk type motor moet er in zitten
- Particulier of via een dealer
- Hoeveel persoons
Nadat we ons een beetje (veel) verdiept hadden in de verschillende mogelijkheden, wat is internet toch fijn, kwamen we tot de volgende conclusies. Kopen leek ons beter dan huren. Het is goed mogelijk dat we een jaar (of langer) met de camper op pad zijn, huren wordt dan erg prijzig. Kopen is in eerste instantie natuurlijk duurder maar campers zijn redelijk waardevast, we denken dat de afschrijving op lange termijn minder is dan de huurprijs. We wilden graag een camper waarmee we ook goed “vrij” konden staan. Dit houdt in dat we niet gebonden wilden zijn aan een camping of camperplaats voor stroom, toilet en douche. Onze camper moest dus voorzien zijn van een toilet, een douche en als mogelijk een zonnepaneel.
Een buscamper viel al snel af, douche en toilet zijn hier vaak niet aanwezig of erg krap. Verder wilden we geen al te grote camper, als mogelijk onder de 6 meter. Hoe kleiner de camper is, hoe makkelijker de lastige (parkeer)plekken te bereiken zijn. Wel moest het bed, i.v.m. mijn lengte minimaal 2 meter lang zijn, hierdoor vielen er ook diverse opties al af. Campers met een bed overdwars achterin leken ons al snel de beste optie, deze bedden zijn vaak langer dan 2 meter. We wilden graag een 2 persoons camper, elke extra, en voor ons onnodig bed betekent weer extra kilo’s voor de camper. Als mogelijk wilden we graag een integraal camper, dit i.v.m. de grote voorruit, hierdoor heb je tijdens het rijden een prachtig overzicht over de omgeving.
en de keuze is gevallen op ........ trip
Nu we wisten waar onze voorkeur naar uit ging kon het zoeken beginnen. We hebben bij vele dealers naar vele campers gekeken maar konden nergens iets vinden dat aan onze eisen voldeed en ook nog binnen het door ons gestelde budget bleef. Marktplaats bood uiteindelijk uitkomst. In Hengelo (Gld) stond een camper die op veel vlakken aan onze verwachtingen leek te voldoen. We zijn gaan kijken en na een proefritje was het voor ons duidelijk, deze camper moest het worden. Wel moest de distributieriem nog vervangen worden, dit is nog door de vorige eigenaar gedaan. Hierna was het zover, we waren de trotse eigenaars van een camper.
Onze Trip
We zijn nu eigenaar van Trip, een Dethelffs Globetrotter Esprit integraal camper uit 2003. Het onderstel is, zoals het merendeel van de campers, van Fiat en er zit een 2.8 diesel motor in. Deze motor is getuned tot 150 pk, hierdoor kunnen we nog net iets makkelijker de bergen in. Hij is 6,40 meter lang, 2,35 meter breed en 2,98 meter hoog, iets groter dan we eigenlijk in gedachten hadden. Hij is voorzien van een zonnepaneel, een AGM accu van 90ah en een omvormer van 350 watt. Tot op heden is dit voor ons ruim voldoende gebleken bij overnachtingen zonder stroompunt.
Trip is een camper voor 3 personen (eigenlijk 2 volwassenen en 1 kind) met 3 gordelplekken. Hij is voorzien van een dwarsbed achterin de camper van ca 2,05x 1,40 met een goed matras. Douche en toilet zijn aanwezig, evenals een koelkast en een 3-pits gasfornuis. Verder zit er een ringverwarming en een boiler in en is de camper deels wintervast. Hierdoor kunnen we tot een paar graden onder nul prima in de camper verblijven.
Aanpassingen aan trip
Na de aankoop van onze camper zijn we na gaan denken over mogelijke aanpassingen. Ondanks dat Trip aan de meeste van onze verwachtingen voldoet zijn er ook nog een paar extra mogelijkheden.
LPG en ventilator
Wij twijfelden in 1ste instantie o.a. over LPG inbouw en een ventilator. We hebben gelezen dat diverse camperaars problemen hebben met het wisselen of vullen van lege gasflessen, bijna elk land heeft een eigen type gasfles. Wij hebben er, na lang beraad, voor gekozen direct een vaste LPG gasfles met een vulopening aan de buitenzijde in te laten bouwen. Deze kunnen we, vanaf de buitenkant dus, bij elk tankstation vullen. Hierdoor voorkomen we veel gesleep met lege gasflessen.
In eerste instantie hebben we geen ventilator in laten bouwen. Na 4 maanden Italië zijn we tot de conclusie gekomen dat we deze, in de echt warme en windstille nachten, wel een beetje hebben gemist. Terug in Nederland hebben we er toch maar voor gekozen een ventilator in te laten bouwen. We hebben gekozen voor een Maxxfan (wil je weten hoe deze bevalt, klik hier).