De DJI mini 2 Drone is eindelijk weer terug
En we zijn eindelijk weer op reis. 🥳 Inmiddels zijn we alweer bijna een week onderweg. De eerste nacht hebben we aan het Grasbroek in Bornerbroek doorgebracht, zo’n 5 kilometer van “ons” huis. We wilden graag in de buurt van Enter blijven omdat de drone nog bezorgt moest worden, hier wilden we nog even op wachten. Dit zou onze reservedrone moeten worden, want we hebben ook een andere drone mee. Doordat we in Italië een nieuwe (ook DJI mini 2) hebben gekocht nadat onze drone gecrashed was 2 DJI mini 2 drones. Ervaringen uit het verleden hebben ons geleerd dat een reserve drone best handig kan zijn, we houden de andere dan ook bij ons als reservedrone.😅
Drone crash
Ik had de DJI mini 2 tijdens onze reis door Italië tegen een boom aan laten vliegen. Helaas stortte deze daarna ook nog precies op een rotsblok neer, hierdoor was de gimbal waar de lens in hangt gebroken. Gelukkig had ik een ND filter voor de lens, dit filter was dwars doormidden, maar de lens zelf was onbeschadigd. Na de crash ben ik in Italië nog wel bij een specialist geweest, deze gaf aan dat ik de drone het beste door DJI (het merk van de drone) zelf kon laten repareren. Ook een specialist in Nederland gaf deze terugkoppeling.
Zo gezegd, zo gedaan. Toen we weer in Nederland waren heb ik de drone naar DJI gestuurd. Zij hebben in Europa o.a. een reparatiecentrum in Duitsland, hier moest de onze drone naartoe. DJI gaf aan dat de doorlooptijd normaal gesproken een aantal dagen was. Meer dan genoeg tijd voor ons dus om de drone terug te hebben voor het 2de deel van onze reis.
Helaas liep het allemaal iets anders. Eerst was de drone al 10 dagen onderweg met PostNL (en Deutsche Post?). Toen deze eenmaal door DJI ontvangen was bleef de terugkoppeling vanuit hen ook uit. Na veel heen en weer ge-mail kreeg ik uiteindelijk door dat de reparatiekosten €106,- waren en dat na betaling reparatie zou volgen. Deze €106,- waren een echte meevaller, in Italië hadden ze gezegd dat de gimbal het duurste onderdeel was en dat ik op zo’n €250-€300 mocht rekenen.
Na betaald te hebben zou de drone snel gerepareerd en daarna weer richting Nederland gaan, helaas duurde dat ook langer dan gehoopt. De reparatie ging redelijk vlot, de terugreis via DHL duurde ook weer een kleine week. Al kreeg ik het idee dat de drone langer dan aangegeven bij DJI heeft gelegen. Uiteindelijk is onze drone meer dan een maand weg geweest. Toen onze DJI mini 2 eindelijk bezorgt werd hebben we hem opgepikt, in de camper gelegd en zijn we meteen vertrokken voor het 2de deel van onze reis.
Testvlucht
We hadden besloten om dit keer niet ineens door te reizen naar noordoost Italië en daarna Slovenië maar om op een paar leuke plekjes onderweg te overnachten. Ik dacht dat dit me ook mooi de tijd zou geven om de drone te testen. Helaas bleek dit niet het geval. Regen, regen en nog eens regen en op de droge momentjes stonden we op een plek die niet zo geschikt voor een testvlucht was. We wilden graag een beetje zicht op de drone kunnen houden in 1ste instantie. Uiteindelijk weet je niet precies wat er gaat gebeuren als de drone voor het eerst de lucht in gaat.
TItisee
Na een paar dagen wachten werd ik toch te ongeduldig. Ondanks een bui in aantocht en een minder ideale plek (water) om boven te vliegen, moest het nu eindelijk gebeuren. We besloten om de testvlucht dan maar boven de Titisee in Duitsland uit te voeren.
De drone en de remote controller moesten eerst opnieuw aan elkaar gekoppeld worden en een aantal dingen moesten gekalibreerd worden. Dit ging allemaal soepel. En gelukkig gold dit ook voor de testvlucht. Alles lijkt goed te functioneren. We hebben zo’n 10 minuten gevlogen boven het meer en er hebben zich geen issues voorgedaan.
Ondanks het slechte weer hebben we toch een paar foto’s kunnen maken. De Titisee en omgeving zijn echt prachtig. Mocht je meer drone foto’s of video’s willen zien, klik dan hier.
Mocht je meer van onze reis willen lezen of zien, dat kan ook. We zijn o.a. te volgen via Instagram en Youtube.